null L’era dels post-humans?

L'era dels post-humans?

Com la genètica canviarà la nostra espècie. Salvador Macip en parla en aquest post

+Llegeix més

L'era dels post-humans?

09 de desembre 2019

Des que, a principis de segle, es va llegir per primer cop la informació genètica que defineix els éssers humans, els avenços han sigut espectaculars. Actualment, gran part de la recerca biomèdica que es fa depèn de les bases de dades genètiques, cada cop més extenses, que permeten accelerar els descobriments i treballar amb informació que fa només vint anys era un secret inaccessible. No tan sols això: la informació genètica és la base de la medicina personalitzada, que està començant a canviar la manera com tractem els malalts, donant-los el medicament que els serà més efectiu i amb menys efectes secundaris.

Tot això és el que s'ha conegut com "l'era post-genòmica". Però en els darrers anys hem fet una passa més enllà, i no tan sols som capaços de llegir els gens sinó que, per primer cop, també podem modificar-los. Aquesta manipulació genètica, que fa dècades que es fa en plantes i animals, era només una possibilitat teòrica, fins que es va anunciar que havien nascut a la Xina dues nenes a les quals se'ls havia esborrat un gen. Sense que es coneguin encara tots els detalls tècnics, aquest experiment demostra que estem en condicions de començar a alterar el genoma per modelar l'ésser humà de la manera que ens convingui.

Les possibilitats que s'obren davant nostre son fenomenals, però també preocupants. La ciència ha obert una porta que la societat pràcticament ni sabia que existia. Això vol dir que ens enfrontem a una sèrie de reptes ètics que s'han de resoldre amb urgència, abans no canviem per sempre l'aspecte de la nostra espècie. S'ha de permetre la manipulació genètica d'embrions humans? Sempre, mai o només en alguns supòsits? És realment segura? Quins beneficis pot aportar? I quins perills haurem d'acceptar a canvi? Estem entrant en una nova era, que podria ser la dels post-humans, éssers modificats gràcies a la ciència que podrien acabar sent una espècie diferenciada de l'Homo sapiens actual. La humanitat s'encamina inexorablement cap a aquest destí? Aconseguirem modificar-nos fins a fer-nos "perfectes"? Ha de ser aquest, l'objectiu? Aquestes preguntes han de ser discutides com abans millor per tota la societat per poder decidir plegats com serà el nostre futur, abans no sigui massa tard.

Salvador Macip, professor del Departament de Biologia Molecular i Cel·lular de la Universitat de Leicester

subscription

Vols rebre la nostra newsletter?
Subscriu-te!