null La integració de la sanitat i els serveis socials

La integració de la sanitat i els serveis socials

Debat sobre un dels reptes immediats per garantir un model sanitari de benestar futur. Vídeo disponible

+Llegeix més

La integració de la sanitat i els serveis socials

19 de maig 2021

Vídeo disponible

El passat dimarts 18 de maig es va celebrar el seminari "L'atenció a les necessitats socials i sanitàries, sumem o dividim?", organitzat per la Fundació Víctor Grifols i Lucas i la Fundació Mémora al marc del projecte Ciutats que Cuiden, que té com a principal objectiu prevenir en allò que sigui possible la mort de persones en situació de vulnerabilitat i de soledat no desitjada. La trobada, que va tenir lloc a la Casa de Convalescència de Barcelona i va poder seguir-se per streaming, va posar sobre la taula la necessitat d'explorar vies d'acostament de l'atenció sanitària i l'atenció social.

El discurs d'inauguració va anar a càrrec de Núria Terribas, directora de la Fundació Víctor Grifols i Lucas, i de Joan Berenguer, director de la Fundació Mémora. Tot seguit, es va donar pas a l'inici d'un panel d'experts que va comptar amb la participació de Victòria Camps, presidenta de la Fundació Víctor Grífols i Lucas i catedràtica emèrita de Filosofia Moral i Política de la UAB; Rafael Bengoa, codirector de SiHealth i assessor internacional de polítiques de salut; Ana Isabel Lima, professora de la Universidad Complutense de Madrid i exsecretària d'Estat de Serveis Socials; i Guillem López-Casasnovas, catedràtic d'Economia de la Universitat Pompeu Fabra.

Durant les seves ponències, els experts van reflexionar sobre diferents perspectives i disciplines sobre el model sanitari i el model social, partint de la premissa que sovint no uneixen els seus esforços per atendre de manera eficient les necessitats de les persones en edat avançada amb problemes sanitaris i socials concomitants.

En paraules de Victòria Camps "la crisi sanitària ha posat de manifest que hi ha una divisió entre sanitari i social, i aquesta separació de funcions ha acabat desatenent les necessitats bàsiques de les persones. Des de la bioètica el que més ens hem plantejat fins ara és com humanitzar la medicina, però avui la pandèmia posa al centre del debat fins a quin punt s'ha de medicalitzar l'assistència d'aquells més vulnerables. Aquí és on hem de respondre amb les cures, i cuidar no només des d'un punt de vista mèdic i exclusivament assistencial, sinó també social".

Rafael Bengoa va destacar que  "a Espanya no hi ha una estructura de governança per unir l'àmbit sanitari i social i és necessari desenvolupar-la per facilitar el diàleg entre els grups d'interès. Com que no existeix una estructura administrativa per aquest diàleg, es poden firmar acords col·laboratius que consisteixen a asseure's tots junts per discutir com construirem una visió compartida, com prendrem decisions compartides sobre aquesta visió, com intervindrem junts, com compartirem responsabilitat i resultats, i com reportarem la informació i com invertirem junts, per exemple, en salut digital. Tanmateix, aquests tipus d'acords no estan en marxa al nostre país".

D'altra banda, Ana Isabel Lima, va manifestar que "hem d'apostar pels entorns de proximitat  perquè és on sentim que importem, és on es posa en joc la nostra dignitat i la determinació de la nostra comunitat. Per això, hem d'avançar cap a un model de ciutat on les persones que hi vivim contribuïm a la cura de les persones, aquí rau la importància del model de ciutats cuidadores".

Des d'una perspectiva econòmica, Guillem López-Casasnovas, va fer incidència en la necessitat i la importància de major governança i col·laboració per una millor coordinació. "Actualment tenim un problema de finançament, imprescindible per un canvi de model. La pandèmia ha posat de manifest la falta de previsió i atenció de resposta sanitària. Els serveis socials necessiten més recursos, si volem més cobertura, necessitem més estructura. Sota aquesta premissa, existeix una necessitat de governança més potent impulsada des de l'àmbit públic per ajudar a coordinar millor tot el sistema".

Les ponències presentades juntament amb el debat de la jornada seran publicades en una monografia. Pots consultar altres publicacions editades aquí

subscription

Vols rebre la nostra newsletter?
Subscriu-te!