null La mediació serà ètica o no serà

La mediació serà ètica o no serà

Begoña Román ens avança alguns contiguts del proper quadern de la fundació.

+Llegeix més

La mediació serà ètica o no serà

18 de novembre 2019

La relació assistencial és asimètrica, el pacient, el que pateix i a qui se li demana paciència, espera, amb esperança, que el professional l'aculli i l'acompanyi a resoldre, pal·liar o conviure de la millor manera possible amb les seves problemàtiques de salut. Aquest tipus de problemàtiques ho inunden tot, no només el terreny d'allò fisiològic. Desgraciadament, no sempre aquesta acollida es fa integral ni hospitalàriament. I quan el professional sí que ho vol fer i ho fa, no és fàcil encertar, doncs cada pacient, en tant que persona, és un món. Sovint tampoc l'organització on el professional treballa ho disposa tot per facilitar la trobada.

Segons com es gestioni el patiment d'un pacient, segons sigui la seva relació amb el professional i l'organització, es pal·lia el patiment o s'augmenta.  No volem aturar la complexitat de gestionar el patiment de tots els implicats: el del pacient, en primer lloc, el del professional, que malgrat atendre la crida es troba limitat; i el de l'organització, que no pot tenir èxit en el seu encàrrec sense l'aliança dels dos anteriors.

La gestió del conflicte en l'àmbit assistencial: per què cal parlar-ne avui?
Sense ànim de ser exhaustius, criden l'atenció algunes peculiaritats de la nostra societat, pel que fa a la seva relació amb el patiment i la gestió del conflicte que es genera en les relacions assistencials.

En primer lloc, podríem dir que la nostra és una societat que es vol indolora, sense deures, que viu en un tipus de temptació de la innocència o de happycracia. Per un costat, no assumim la nostra responsabilitat en allò que ens passa; o culpem als altres, o exigim que siguin ells qui ens la resolguin. Quan el patiment es presenta, demanem una solució professional i immediata. Les exagerades expectatives sobre la capacitat dels professionals assistencials de resoldre-ho tot fan que, quan no és així, de seguida es consideri negligència. Però, per altra banda, també hi ha una generació de patiment, no acceptem la constitutiva condició de vulnerable de l'ésser humà.

La presència de cossos de seguretat als hospitals i als centres de salut; l'augment de la violència física i verbal als professionals i la reconsideració de les penes al delicte per agressió, són una altra prova del malestar en la cultura del benestar. Es dóna així una espècie de paradoxa: com més capacitat tenim de pal·liar certs patiments, en generem voluntàriament d'altres.

...

Text del quadern  "Una mirada ética en la gestión de conflictos", actualment en fase d'edició.

Foto: Tim Gouw / Unsplash

subscription

Vols rebre la nostra newsletter?
Subscriu-te!