null Inspira't pel premi Ètica i Ciència

Inspira't pel premi Ètica i Ciència

Us portem 6 projectes que han guanyat el premi perquè us animeu a presentar el vostre

+Llegeix més

Inspira't pel premi Ètica i Ciència

18 d’octubre 2020

Fa set anys que la Fundació aposta per promoure la reflexió ètica sobre la ciència a les aules. Durant aquest temps 20 centres educatius han estat guardonats per dur a terme projectes que involucraven als seus alumnes a reflexionar sobre qüestions tecnològiques, socials, sanitàries o mediambientals.

Hem preparat un recull de 6 projectes que han guanyat el premi Ètica i Ciència, per inspirar-vos i animar-vos a participar en aquesta edició. Teniu temps fins al 30 de novembre!

Joc de rol d'un hospital

És una iniciativa de l'IES Fontanelles de les Borges del Camp, que va començar fa més de 12 anys i que actualment forma part de les activitats curriculars habituals del centre. L'objectiu d'aquest projecte és sensibilitzar als alumnes en temes socials, econòmics i biològics a través d'un joc de rol on els es posen a la pell dels membres d'un hospital, des del gerent fins al cap d'urgències, per construir i gestionar un el centre.

Som CEA

L'objectiu d'aquesta iniciativa de l'Institut Sunsi Móra de Canet de Mar és apropar la bioètica als alumnes de primer de batxillerat, donant veu als estudiants en un Comitè d'Ètica Assistencial (CEA) en un tema que els toca de prop com és el "menor madur". Amb tot això és vol implicar els alumnes en identificar i valorar els drets i deures de les persones menors d'edat en l'àmbit sanitari, a fi de fomentar i desenvolupar una competència deliberativa des de l'escolta activa i el respecte mutu.

Robètica

Al Col·legi Mare de Déu dels Àngels de Barcelona van fer aquest treball per tal d'aconseguir que l'ètica sigui l'eix conductor a les aules, a través d'una assignatura de robòtica que tracta els temes de la innovació i la transformació des d'una òptica diferent. El que es pretén es l'aprenentatge tecnològic aplicat a robots però amb un rerefons de sentit comú i de recerca de les aplicacions socials d'aquests avenços en robòtica. Un treball amb projecció de futur gràcies als clars objectius de sensibilitzar els alumnes sobre la necessitat de dissenyar robots que ajudin a la societat en tots els àmbits possibles.

L'Arbre dels drets dels infants

L'Arbre dels drets de l'infant és una escultura de gran format realitzada conjuntament pels alumnes Pàrvuls de l'Escola Les Pinediques de Taradell i el taller Guixot de 8, i és el resultat d'un any de treball amb materials reciclats. Per altra banda, aquest projecte també representa l'esforç que han realitzat els nens i nenes al llarg del curs per interrogar-se, pensar i representar els drets dels infants, per tal d'elaborar unes figures que simbolitzen el deure que té la humanitat de respectar aquests drets.

Terra i humans, units de les mans

El projecte de l'Escola Antoni Gaudí de Sant Boi de Llobregat és es basa en la idea que no podem satisfer les nostres necessitats sense tenir en compte les dels altres o les de les generacions futures, per reflexionar amb els alumnes sobre la sostenibilitat i l'ètica. Mitjançant el model d'aprenentatge per projectes, els diferents grups van triar l'àmbit i repte del seu projecte amb l'objectiu d'observar, conèixer, difondre, tenir cura o transformar hàbits. Els reptes engloben temes com tenir cura del bosc, la prevenció d'incendis forestals, la recollida selectiva de deixalles o la reducció del consum de l'energia elèctrica i calorífica a l'escola.

MIsión a Marte

L'IES A Xunqueira II de Pontevedra va dur a terme un projecte multidisciplinar on, a través de metodologies de treball basades en la indagació i l'aprenentatge col·laboratiu, totes les branques de l'ensenyament es connectaven amb temàtiques que exploraven la possibilitat que l'esser humà pugui viure a Mart. Amb els objectius d'abordar problemes científics, culturals, ètics i humanitaris aquest projecte va portar als alumnes a crear una civilització autosostenible, que respecte el medi ambient i que reacciona a conflictes ètics amb consciència i diàleg.

Si tot i així voleu tenir més referències de projectes guanyadors, en aquest enllaç podreu trobar-los tots.

Us recordem que els premis Ètica i Ciència estàn oberts a centres educatius de totes les comunitats autònomes ( públics, concertats, privat, de formació professional o especial). En aquest curs tan atípic, segurament ja esteu tractant algun dels temes que poden optar als nostres premis, ja sigui a través de les mesures de prevenció de la COVID-19, els debats a classe sobre els límits de la ciència o iniciatives sostenibles. Us animem a presentar-vos!

subscription

Vols rebre la nostra newsletter?
Subscriu-te!