null Electrònica i TEA

Electrònica i TEA

"Poder transmetre que el projecte educatiu pot ajudar altres persones, li aporta valor i promou una major implicació"

+Llegeix més

Electrònica i TEA

25 de febrer 2020

Salesianos Pamplona va obtenir el segon premi en la VII edició d'Ètica i Ciència pel projecte "Electrònica i TEA", en el qual van participar, durant el curs 2017-2018, 24 estudiants de primer curs del grau superior d'Automatització i Robòtica Industrial. L'objectiu del projecte era el desenvolupament de dispositius electrònics que contribuïssin a disminuir les barreres a les quals s'enfronten els nens i nenes amb Trastorn de l'Espectre de l'Autisme i ajudar-los a una millor interacció amb el seu entorn. Els professors de centre, Rebeca Goya i Miguel Ángel Moscoso, que van dirigir el projecte, ens expliquen l'experiència.

D'on sorgeix la idea de posar en marxa el projecte?

De l'aposta del Departament d'Educació del Govern de Navarra per implementar metodologies actives en formació professional. En el nostre cas, ens vam acollir a la iniciativa convençuts que valia la pena que els nostres estudiants assumissin nous reptes. Podem seguir donant classes sota fórmules més tradicionals i examinar de manera convencional, però treballant en un projecte real estàvem convençuts que incrementaríem el grau de motivació dels nostres estudiants per aprendre electrònica. A més, pensàvem que si érem capaços de transmetre que aquest treball podia servir per ajudar a altres persones, aportàvem valor al projecte i promouríem una major implicació.

Què aporta als estudiants aquest tipus de projectes?

El nostre objectiu com a docents va més enllà de transmetre coneixements tècnics. Aspirem a formar ciutadans que siguin capaços d'adquirir competències, que en un futur molt proper, hauran de començar a aplicar al món professional, en benefici de la societat. Per tot això, aquest tipus de projectes resulten molt interessants ja que ens ajuden a potenciar la responsabilitat, el treball en equip, l'autonomia i el compromís. Treballar d'aquesta manera, a més, facilita i prepara als estudiants per enfrontar-se al projecte de final de cicle, ja que poden aplicar l'experiència que ja han adquirit.

I més enllà d'habilitats i competències ... a nivell emocional?

Aquest projecte s'ha desenvolupat en diverses etapes, en les quals hi ha hagut moments de desànim o frustració. Són fases en que les coses no acaben de sortir com els estudiants esperen. No obstant això, ens agradaria destacar situacions on els nostres alumnes van poder comprovar de primera mà la magnitud de la feina que estaven desenvolupant i rebre a canvi una gran recompensa emocional. Precisament, en una d'aquestes fases de desànim van venir a l'escola cuidadors del centre per al qual es desenvolupava el projecte, que van ajudar i van encoratjar als nostres estudiants a seguir treballant per complir els objectius que s'havien proposat. Hi va haver un altre moment especialment significatiu. Vam tenir l'ocasió d'assistir a la festa de Nadal de l'associació, i els nostres estudiants van estar a les classes amb els educadors i els nens amb TEA. Allà van poder veure l'autèntica realitat i es van adonar el benefici que podia aportar el que estaven desenvolupant.

Què va passar quan es van lliurar els dispositius?

Aquest va ser un altra moment realment emotiu. Vam poder observar com els nens interactuaven amb els dispositius i com els utilitzaven els educadors, així com la resposta de les famílies, que estaven súper agraïdes i els van animar a seguir desenvolupant aquest tipus de treballs. Van ser totalment conscients que la seva dedicació havia resultat de gran utilitat i que es valorava molt el seu esforç.

Teniu programats nous projectes d'aquestes característiques?

Després de l'experiència, ens resulta impossible renunciar a promoure aquest tipus de projectes. El fet d'haver obtingut el premi de la convocatòria d'Ètica i Ciència ens ajudarà a finançar nous treballs. Aquest any, prenent com a base un dels dispositius desenvolupats en el projecte anterior, volem dissenyar 25 dispositius "Get the Bubble", el que anomenem col·loquialment com un "pomper interactiu". És un dispositiu que té com a finalitat ajudar a establir relacions causa-efecte com a recompensa a la feina ben feta. El seu ús està ideat per a nens i nenes d'Educació infantil i per alumnat amb necessitats educatives especials. Com a part del projecte, en aquesta ocasió, volem que siguin els propis estudiants els que escullin el centre al qual volen donar el seu treball, el requerirà una major implicació social per part seva.

Si vols conèixer altres projectes guanyadors, consulta els premis Ètica i Ciencia.

Al nostre blog també trobaràs un article sobre el projecte "La Real Expedición Filantrópica de la Vacuna".

subscription

Vols rebre la nostra newsletter?
Subscriu-te!