Suport als futurs científics

Víctor Torrecillas i David Belda viatgen a Londres amb el premi del BIYSC

Víctor Torrecillas i David Belda són els dos estudiants que van ser premiats per Fundació Catalunya-La Pedrera i la Fundació Víctor Grifols i Lucas pels seus treballs de recerca realitzats al Barcelona International Youth Science Callenge de la edició 2017 BIYSC , al campus que permet a joves estudiants realitzar projectes en els principals centres de recerca de Catalunya.

En el cas de David Belda, estudiant d'Alacant que aquest curs començarà el Grau de Química a la Universitat de València, el premi va ser pel seu treball: "Is animal immunostaining efficient and ethical?". Va començar el projecte en el BIYSC durant la seva estada al  Institute of Research in biomedicine de Barcelona IRB on va poder realitzar pràctiques de laboratori relacionades amb l'estudi de "les mosques de la fruita", en què s'examinaven els seus teixits per a la creació d'anticossos. Aquesta experiència el va motivar a seguir investigant per preparar el treball. En el seu projecte, Belda reflexiona sobre la vessant ètica de la investigació amb animals, en el seu cas concret de les mosques, i planteja el debat sobre si aquest tipus de procediments són ètics, i aposta perquè la recerca explori i aposti per altres mètodes ja existents, que no comporten la utilització i la mort d'animals.

Per la seva banda Víctor Torrecillas, estudiant que iniciarà aquest any els seus estudis a la Facultat de Medicina de Barcelona, ​​va ser premiat pel treball "Mutating LAE5 through bioinformatics tools to obtain a source for high-yield geraniol production", centrat en la recerca d'un enzim que permet augmentar la producció d'una molècula geranial. Segons Torrecillas, "és una molècula que té múltiples aplicacions per a la indústria alimentària, cosmètica o el biofuel" d'aquí el seu interès per abordar aquesta investigació.

El premi del BIYSC concedit a aquests projectes ha permès a Víctor Torrecillas i David Belda participar al London International Youth Science Forum (LIYSF), un prestigiós programa dirigit a estudiants de tot el món que es celebra des de fa 60 anys. Aquest esdeveniment té una durada de dues setmanes, durant les quals els participants poden acudir a conferències de destacats científics, visitar laboratoris i universitats de referència i relacionar-se amb estudiants procedents de tot el món.

Per a David Belda la seva estada a Londres ha estat "espectacular. La trobada va superar les meves expectatives i vaig quedar gratament sorprès del nivell i el prestigi dels conferenciants". L'experiència li ha permès ratificar la seva passió per la recerca, que va començar a desenvolupar durant el batxillerat i en la seva estada a Barcelona. L'estudiant alacantí va mostrar a Londres un especial interès per totes aquelles xerrades i conferències relacionades amb la química i les energies renovables. "He pogut aprendre moltes coses de temes de màxima actualitat que m'interessen especialment", apunta Belda.

Víctor Torrecillas també es mostra entusiasmat amb la seva experiència a Londres, "va resultar una gran oportunitat en la qual vaig poder aprendre moltes coses a nivell científic, però també a través de la relació amb persones de tot el món". Al Víctor també li agradaria dedicar-se a la recerca en el futur. "A més d'exercir en medicina clínica m'agradaria aprofundir en alguna especialitat que em permeti fer recerca", comenta Torrecillas. De la seva estada a Londres destaca el nivell dels ponents, "que compten amb un gran prestigi internacional en les seves especialitats". Torrecillas va potenciar la seva vocació a Londres gràcies a les sessions relacionades amb la medicina. Entre totes elles, li va cridar especialment l'atenció una xerrada relacionada amb la medicina tropical, on va poder conèixer el testimoni de professionals que tracten malalties com la malària al continent africà.

A més de la part relacionada directament amb la ciència i la recerca, els dos estudiants premiats coincideixen a destacar de la seva experiència londinenca, l'oportunitat de conèixer i fer amistat amb estudiants d'Austràlia, Emirats Àrabs o Mèxic, entre molts altres països. "El contacte amb persones de la nostra edat de cultures molt diverses resulta altament enriquidor", asseguren els dos estudiants.