Víctor Grífols i Lucas, in memoriam (1919-2015)

El model de Víctor Grifols i Lucas, un home bo i honrat, romandrà unit a la trajectòria i els objectius de la nostra Fundació.

Quan l'actual president de la companyia Grifols va decidir crear una fundació dedicada a la reflexió i el debat sobre l'ètica, va voler que aquesta portés el nom del seu pare, Víctor Grifols i Lucas. La Fundació Víctor Grifols i Lucas naixia, així, com a reconeixement a qui ha estat un científic i empresari àmpliament reconegut, però, sobretot, una excel•lent persona, un home que sempre va procurar que cap interès particular qüestionés els principis i valors en els quals hi creia. Moltes vegades li havia sentit a dir que la clau de l'èxit de l'empresa, que durant anys va estar presidint, residia en la voluntat de fer les coses ben fetes, d'esmerçar-se en la precaució i en el control de las tècniques i productes que portaven al mercat. Estava convençut de que va ser aquesta cura i també l'excés de prudència el que els va reforçar davant els seus competidors i els va fer guanyar la confiança dels experts. Els anys seixanta, amb l'arribada de la sida, Grifols va extremar les mesures per garantir la seguretat dels seus productes. Un exemple de com una empresa, dedicada a comercialitzar plasma per a usos terapèutics, no pot funcionar be si els principis hipocràtics de no fer mal i fer un bé no són prioritaris.

Des de que es va posar en marxa la Fundació, Víctor Grifols va estar present en tots els actes protocol•laris. Una presència discreta, amable i propera, disposada a ajudar, però no a interferir. Una ja llarga llista d'investigadors premiats i becats per la Fundació van rebre de les seves mans els guardons concedits. Va ser així fins escassament dos anys, quan la salut va deixar de permetre-li. La salut o la família qui el va obligar a alentir l'activitat. Va gaudir tant amb el que feia que no poder anar a Parets era un càstig. El Museu, que es troba a la seu del carrer Jesús i Maria, fou una iniciativa a la que es va dedicar quan un atac de cor li havia forçat a disminuir el ritme de treball i quedar-se a casa.  Gràcies a l'afany documentalista que sempre el va acompanyar va poder reconstruir l'evolució i desenvolupament de l'empresa des dels seus inicis.

El model de Víctor Grifols i Lucas, un home bo i honrat, que va desenvolupar al màxim  la seva potencialitat científica, romandrà unit a la trajectòria i els objectius de la nostra Fundació.

Victòria Camps
Presidenta