Adéu a Francesc Abel

El 31 de desembre de 2011 va morir el Dr. Francesc Abel i Fabre, patró de la Fundació Víctor Grífols i Lucas.

Feia temps que estava malalt i havia hagut de deixar totes les activitats que amb tant entusiasme desenvolupava i l'havien convertit en l'impulsor i ànima de la Bioètica a Catalunya.

Va fundar l'Institut Borja de Bioètica fa trenta-cinc anys, el primer institut espanyol d'aquestes característiques. Doctor en Medicina i jesuïta, va sentir molt aviat la necessitat d'institucionalitzar la reflexió sobre els grans problemes que la pràctica de la medicina començava a plantejar. Coneixia de primera mà la manera de funcionar del Kennedy Institute of Ethics d'Estats Units i ell mateix era conegut per les personalitats pioneres en l'estudi de la bioètica. Liberal convençut, va ser capaç de posar els ciments i desenvolupar una institució que mai va témer a afrontar les qüestions més polèmiques sobre l'origen i la fi de la vida humana. El tarannà sorneguer i proper que sempre l'acompanyà, l'ajudà a tractar els temes més complexes sense dramatitzar-los i buscant l'acostament de les posicions més oposades.

La Fundació Víctor Grífols i Lucas va trobar sempre en Francesc Abel un suport, una ajuda i una ment lúcida i desperta. El vam començar a trobar a faltar quan la seva salut li va impedir seguir assistint a les reunions del patronat. Des d'aquí li agraïm la seva bona predisposició i les seves ensenyances. La seva memòria acompanyarà el futur treball de la Fundació.

Victòria Camps

Presidenta.