Premis d'investigació

Guanyadors

null Evaluación de los derechos de la persona en situación terminal en un Hospital General

José Ignacio Ricarte Díez, Obtenció del títol de doctor en Medicina per la Universitat de Saragossa

José Ignacio Ricarte Díez
Obtenció del títol de doctor en Medicina per la Universitat de Saragossa

Les ciències de la salut es troben en una època de canvi de paradigma. D'una visió medicalitzada de la mort es va evolucionant cap a la interdisciplinarietat en el tracte al pacient terminal. Progressivament, es van generalitzant les unitats de cures pal·liatives als nostres hospitals i cada cop més es planteja el concepte de "salut" com una cosa referida a la persona en la seva integritat, superant el concepte més restringit de salut com a absència de malaltia. És en aquest sentit que s'estan replantejant seriosament qüestions com la de si el sistema sanitari realment atén les necessitats del moribund. Dilemes gens difícils de resoldre donada la dificultat de valorar quelcom com els sentiments del pacient o el patiment humà.

Partint dels deu "drets del pacient terminal" establerts per la Societat Catalano-Balear de Cures Pal·liatives, l'autor desenvolupa en el seu estudi una enquesta realitzada en dos hospitals públics (Hospital San Jorge de Huesca i Hospital Can Misses d'Eivissa) amb la finalitat de valorar el compliment dels drets de la persona en situació terminal.

Ricarte Díez, J.

Evaluación de los derechos de la persona en situación terminal en un hospital general.

Barcelona: Institut Borja de Bioètica, Fundación Mapfre Medicina, 2003. 155p.

ISBN: 84-7100-743-6