Publicador de continguts

null Pensar la maternitat, una mirada des de la bioètica

Pensar la maternitat, una mirada des de la bioètica

Victòria Camps ens avança alguns dels continguts de la darrera publicació de la fundació.

+Llegeix més

Pensar la maternitat, una mirada des de la bioètica

Nou quadern

19 de juliol 2019

Dins l'àmbit de la bioètica, la qüestió de la maternitat no ha estat considerada en les seves múltiples dimensions. La bioètica s'ha limitat a analitzar temes específics, com la legitimitat moral de l'avortament, les tècniques de reproducció assistida i, en els últims anys, la gestació subrogada que, sent un fenomen minoritari, no obstant s'ha convertit en un dels temes més polèmics per les posicions polítiques discrepants que provoca. Són aspectes importants tots ells, que tenen a veure amb l'emancipació de la dona, però cenyits a preguntes limitades, que no acostuma a anar molt més enllà de la confrontació ideològica. Són temes, tanmateix, que, indirectament, han modificat i estan modificant les visions més tradicionals de la maternitat, com és obvi que passi en un món que ofereix cada vegada més possibilitats d'escollir entre opcions diferents en tots els nivells. Les dones són ara infinitament més lliures respecte a la decisió de ser mares. Una major llibertat ha d'anar acompanyada d'una major responsabilitat que consideri quin és el preu a pagar, individualment i col·lectivament, per aquesta llibertat.

Aquesta és la raó per la qual, des de la Fundació Víctor Grífols, hem cregut interessant plantejar el significat que té i ha de tenir la maternitat avui en dia. Pels problemes socioeconòmics que deriven de la disminució de la natalitat; pel desenvolupament no previst de les tècniques de reproducció; pels canvis en la concepció de la família i en les diverses formes de família; per l'extrapolació del desig de ser mare o pare a la reclamació d'un dret. En definitiva, és ineludible pensar la maternitat com un desig la satisfacció del qual és problemàtica i planteja una sèrie d'interrogants la resposta dels quals concerneix a tota la societat. Ser mare no és una qüestió només d'interès privat, sinó públic. Per això, significa que efecte l'autoconcepció de la dona i també les relacions entre homes i dones en un clima de creixent reivindicació per una igualtat autèntica, real i no només jurídica.

Victòria Camps

Filòsofa i presidenta de la Fundació Víctor Grífols i Lucas

Llegeix el quadern complet aquí:

Pensar la maternidad

subscription

Vols rebre la nostra newsletter?
Subscriu-te!