Repensant els fins de la medicina, 30 anys després
XVII Cicle de Conferències Josep Egozcue a l'Ateneu Barcelonès
Enguany, la jornada anual de la Fundació Víctor Grífols i Lucas, en el marc de les Conferències Josep Egozcue, se centra en la revisió del document "Els fins de la medicina", elaborat pel Hastings Center fa trenta anys. Aquest text va proposar un canvi profund en els fonaments de la pràctica mèdica, superant els objectius tradicionals de curar i allargar la vida per incorporar la prevenció, la promoció de la salut, l’alleujament del patiment, l’atenció a la cronicitat i la cerca d’una mort digna. També va posar l’accent en la necessitat de transformar la relació clínica, deixant enrere el paternalisme i reforçant l’autonomia de les persones.
Trenta anys després, i coincidint amb quatre dècades de l’estat del benestar, la jornada proposa repensar aquests fins a la llum dels canvis socials, culturals i estructurals del sistema sanitari i social. A partir dels quatre eixos del document del Hastings Center, es planteja una reflexió col·lectiva sobre la situació actual i els horitzons de futur de la pràctica sanitària, afrontant tant reptes clàssics encara oberts com nous problemes emergents en l’àmbit de la bioètica.