cursos a mida banner

Publicador de continguts

Entre la tecnofília i la tecnofòbia
El filòsof Oriol Farrés reflexiona sobre com pensar en el desenvolupament tecnològic des de la filosofia.

Del 21 de novembre al 23 de desembre

Del 21 de novembre al 23 de desembre

La Càtedra de Bioètica de la Fundació Grífols-UVIC i l'Institut Català d'Oncologia (ICO) organitzen la desena edició del curs "Introducció a la bioètica en la pràctica multidisciplinar clínica".

L'objectiu del curs és donar eines als alumnes per identificar i analitzar els dilemes ètics de la seva pràctica professional i argumentar, des de la bioètica, la presa de decisions clíniques. El curs començarà amb la introducció a l'origen i els conceptes bàsics de la bioètica, des d'on posteriorment s'abordaran qüestions com el funcionament dels comitès d'ètica, els drets de la persona malalta, la relació clínica, la qualitat de vida en decisions complexes o l'ús i l'assignació dels recursos sanitaris.

Comptarà com a docents amb Màrius Morlans (Metge nefròleg. Membre del Comitè de Bioètica de Catalunya), Francisco Montero (Filòsof i infermer. Membre del Comitè d'Ètica Assistencial de l'Hospital Vall d'Hebron) i Sergio Ramos (Filòsof. Professor de Bioètica de la Universitat de Barcelona).

Curs on-line 15h.

21 de novembre a 23 de desembre

Sol·licitada l'acreditació del Consell de Formación Continuada de les Professions Sanitàries i la Comisión de Formación Continuada del Sistema Nacional de Salud

12 desembre

12 desembre

La morbimortalitat provocada per la pandèmia de COVID-19 ha afectat significativament les persones grans, sobretot aquelles que, per diverses raons, estaven allotjades en residències. A més, la gent gran també ha patit els efectes adversos d'algunes de les mesures de prevenció i control de la pandèmia.

Aquesta situació suposa un estímul per reflexionar sobre el paper de la vellesa en la societat, dels valors que l' envolten i de com cal afrontar els problemes derivats de la decrepitud física, la soledat no desitjada o l' exclusió social. Convé també analitzar fins a quin punt la demanda sanitària d'aquest grup de població respon als seus propis interessos i expectatives o ve induïda per interessos econòmics i socials de tercers, cas en el qual s' han de valorar les conseqüències sobre l'equitat i la qualitat de vida d'una política geriàtrica intervencionista i excessivament paternalista.

L'experiència de la COVID-19 en les residències pot servir com a exemple dels beneficis i els perjudicis atribuïbles a les intervencions del sistema sanitari, amb especial èmfasi en les conseqüències de les mesures en aquestes instal·lacions.

Aquest seminari d'experts es podrà seguir per streaming a través de TEAMS.

10.00-10.15 h - Benvinguda i presentació

Núria Terribas, Andreu Segura, Àngel Puyol

10:15-11:15 h - El paper de la vellesa a les societats humanes

Victòria Camps, Paloma Navas

12:10-13:10 h - La vellesa des de la perspectiva sanitària: necessitat o demanda induïda?

José Antonio Seoane, Charo Azcutia

15:15-16:15 h - A propòsit d'un cas: el paper de la sanitat a les residències de gent gran

Juan Manuel Pérez Castejón, Joan Canimas

Inscripcions obertes

Activitat coorganitzada amb la Societat Espanyola de Salut Pública i Administració Sanitària.

Fitxers adjunts

14 de desembre

14 de desembre

El proper 14 de desembre organitzem una nova conferència amb Amics de la Unesco de Barcelona. En aquesta ocasió Núria Terribas, jurista i directora de la Fundació Víctor Grífols i Lucas, parlarà sobre “Altruisme i donació d’òrgans i teixits: cal revisar els conceptes? ”.

En l’àmbit de la donació, especialment d’òrgans, però també de teixits, sang i els seus derivats, Europa s’ha mogut sempre en el marc conceptual de l’altruisme i la solidaritat vers als altres, reafirmat amb el principi de no comercialització del cos humà.

Si bé aquest principi sembla inqüestionable pel que fa a la donació d’òrgans i alguns teixits, no ho és tant per exemple en els derivats de la sang o les cèl·lules reproductores. Ens proposem reflexionar sobre aquesta realitat i sobre si cal o no repensar els conceptes d’altruisme i solidaritat, especialment quan la sacralització d’aquestes idees compromet l’autosuficiència en determinats fàrmacs o tractaments.

Activitat presencial
14 de desembre a les 18:30

Seu d'Amics de la UNESCO de Barcelona
c/Mallorca, 207 Barcelona

Acte organitzat amb:

home_publications

home_grants_and_awards

home_agenda

subscription

Vols rebre la nostra newsletter?
Subscriu-te!