Premis d'investigació

Guanyadors

Muerte cerebral y trasplante de órganos

David Rodríguez-Arias, Professor de la Facultat de Filosofia de la Universidad de Salamanca

David Rodríguez-Arias
Professor de la Facultat de Filosofia de la Universidad de Salamanca

El treball és una adaptació de la tesi doctoral de l'autor realitzada en el marc d'un conveni de co-tutela entre les Universitats de Salamanca i de París-Descartes. L'objectiu central d'aquesta tesi ha estat analitzar els aspectes ètics relacionats amb la determinació de la mort humana i amb l'extracció d'òrgans amb fins de transplantament.

El treball incorpora una recerca empírica realitzada a Espanya, França i Estats Units que va comptar amb el finançament de l'Agence de la Biomédecine fracesa amb el propòsit d'analitzar i comparar els coneixements, les opinions i les actituds de més de cinc-cents sanitaris d'aquests tres països pel que fa a la mort cerebral i els transplantaments d'òrgans.

La investigació ha constat de quatre parts:

• Mostrar la relació històrica entre la mort cerebral i els transplantaments d'òrgans i explicar el model mèdic i legal vigent per a determinar la mort humana i per a procedir a l'extracció d'òrgans.
  • Discutir els problemes conceptuals i epistemològics que suscita la determinació de la mort humana, així com les seves implicacions normatives.
  • Debatre l'extracció d'òrgans com un problema genuïnament normatiu.
  • Explorar els coneixements i les opinions dels professionals involucrats en el procés de donació i transplantament d'òrgans respecte al concepte de la mort i l'extracció d'òrgans.

Facultad de Filosofía de la Universidad de Salamanca

2010

Dones i procreació: ètica de les pràctiques sanitàries i la relació assistencial en embaràs i naixement

Josefina Goberna Tricas, Professora de l'Escola Universitària d'Infermeria de la Universitat de Barcelona

Josefina Goberna Tricas
El treball planteja una reflexió ètica per tal de donar resposta a la realitat contemporània d'assistència sanitària a la maternitat que es desenvolupa en un entorn altament tecnificat que s'ha  acompanyat d'una certa deshumanització en la relació assistencial.

En aquesta tesi doctoral s'han aplicat metodologies diverses. S'ha iniciat el treball amb procediments historiogràfics d'anàlisi i interpretació de textos que han permès la comprensió dels textos antics i el coneixement de la seva transmissió al llarg de la història. En un segon moment, s'ha realitzat una descripció i anàlisi de diversos models de pràctiques clíniques.

Finalment s'han aplicat els principis i formes d'anàlisi bioètiques per poder configurar un marc de coneixement, de presa de decisions i d'actuació que respongui a les necessitats detectades en els estudis precedents.

2011

Incertidumbre, autonomía y uso de pruebas genéticas predictivas: Más allá del consentimiento individual.

Eduardo Alfonso Rueda Barrera, Professor de l'Institut de Bioètica de la Universitat Javeriana de Bogotà

Eduardo Alfonso Rueda Barrera
Professor de l'Institut de Bioètica de la Universitat Javeriana de Bogotà

El desenvolupament de proves genètiques predictives ha rebut una major atenció als darrers anys a causa de les promeses que sembla portar associades. Aquestes tècniques busquen establir la susceptibilitat individual al desenvolupament de malalties específiques i/o al desenvolupament d'efectes secundaris en resposta a medicaments.

En condicions de gran incertesa el procés de consentiment informat experimenta nous reptes. La investigació premiada s'ha orientat a explorar aquests reptes i a donar raons per sotmetre al procés de consentiment a majors exigències procedimentals. El principal resultat ha estat el plantejament d'una agenda per a posar en marxa un procés de consentiment públic dels criteris i termes sota els quals s'activen aquestes proves.

2012

Esther Farnós Amorós, Professora de Dret Civil de la Universitat Pompeu Fabra

Esther Farnós Amorós
Professora de Dret Civil de la Universitat Pompeu Fabra

Aquesta monografia analitza la disparitat de criteris utilitzats pels tribunals que han hagut de resoldre els conflictes sobre embrions amb motiu de la ruptura de la parella, al temps que planteja si hi ha la possibilitat de fer un recurs per a donar-hi una resposta jurídica.

Es tracta d'un treball publicat i editat en un llibre, la referència del qual podeu trobar a continuació:

Esther Farnós Amorós,

Consentimiento a la reproducción asistida. Crisis de pareja y disposición de embriones.

Barcelona: Atelier, 2011. 301p.

ISBN: 978-84-92788-64-4

www.atelierlibros.es

2013

Análisis de la Conflictividad Ética en los profesionales de Enfermería de las Unidades de Cuidados Intensivos

Anna Marta Falcó, Professora de l'Escola Universitària d'Infermeria de la Universitat de Barcelona

Anna Marta Falcó

Aquest treball es centra en els conflictes que sorgeixen als professionals d'infermeria de les Unitats de Cures Intensives (UCI), un entorn clínic especialment sensible amb els dilemes ètics. Valida un model teòric per al seu anàlisi, elabora un instrument per explorar els conflictes sorgits en aquest entorn i analitza la relació entre aquest fenomen i les variables sociodemogràfiques, professionals i de l'entorn clínic, amb l'objectiu de dissenyar estratègies per prevenir-lo i tractar-lo.