Bases de la nova convocatòria de premis i beques

El termini de presentació de treballs finalitza el 31 de maig

A la web de la Fundació podeu consultar  les bases dels premis i beques sobre bioètica 2013/14. El termini de presentació de treballs finalitza el 31 de maig. En aquesta convocatòria s'incrementa el nombre de beques i es convoca un premi nou, el premi Ètica i Ciència per a centres d'ensenyament. Per aquest premi el termini de presentació de candidatures finalitza el 15 d'octubre.

Beques per a projectes de recerca
Premi periodístic
Premi de batxillerat
Permi Ètica i Ciència

Biologia sintètica amb Tom Murray

El 13 de març a les 17 h., a la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona es celebraran les V Conferències Josep Egozcue

Thomas Murray, president del Hastings Center, serà el ponent convidat a les Conferències Josep Egozcue, que aquest any es dedicaran a la biologia sintètica. Després de la seva xerrada es portarà a terme una taula rodona sobre "Ciència, ètica i comunicació".

Thomas Murray participa en un projecte d'investigació sobre ètica i biologia sintètica al Hastings Center. En la seva trajectòria professional ha exercit com a director del Centre d'Ètica Biomèdica de la Universitat Case Western Reserve a Cleveland i també ha estat president de la Societat Americana de Bioètica i Humanitats.

13 de març a les 17h.
Universitat Pompeu Fabra

Campus de la Comunicació
Edifici Tànger
Roc Boronat 138 (Sala de Conferències)
Barcelona

INSCRIPCIONS TANCADES PER CAUSES D'AFORAMENT.

Organitzat en col·laboració amb l'Observatori de la Comunicació Científica de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona.

"La ética en las instituciones sanitarias"

El quadern aprofundeix en la lògica gerencial i la lògica assistencial: les seves tensions, prioritats i punts de trobada.

Diego Gracia, catedràtic d'Història de la Medicina, i Manel Peiró, director del programa Direcció de Serveis Integrats de Salut d' ESADE, participen en aquesta monografia que reflexiona sobre l'ètica i els valors actuals de l'entorn sanitari. La publicació es nodreix també de les aportacions de gestors i professionals de la medicina i infermeria.

Sol·licitud d'exemplars o descàrrega de pdf

Adéu a Francesc Abel

El 31 de desembre de 2011 va morir el Dr. Francesc Abel i Fabre, patró de la Fundació Víctor Grífols i Lucas.

Feia temps que estava malalt i havia hagut de deixar totes les activitats que amb tant entusiasme desenvolupava i l'havien convertit en l'impulsor i ànima de la Bioètica a Catalunya.

Va fundar l'Institut Borja de Bioètica fa trenta-cinc anys, el primer institut espanyol d'aquestes característiques. Doctor en Medicina i jesuïta, va sentir molt aviat la necessitat d'institucionalitzar la reflexió sobre els grans problemes que la pràctica de la medicina començava a plantejar. Coneixia de primera mà la manera de funcionar del Kennedy Institute of Ethics d'Estats Units i ell mateix era conegut per les personalitats pioneres en l'estudi de la bioètica. Liberal convençut, va ser capaç de posar els ciments i desenvolupar una institució que mai va témer a afrontar les qüestions més polèmiques sobre l'origen i la fi de la vida humana. El tarannà sorneguer i proper que sempre l'acompanyà, l'ajudà a tractar els temes més complexes sense dramatitzar-los i buscant l'acostament de les posicions més oposades.

La Fundació Víctor Grífols i Lucas va trobar sempre en Francesc Abel un suport, una ajuda i una ment lúcida i desperta. El vam començar a trobar a faltar quan la seva salut li va impedir seguir assistint a les reunions del patronat. Des d'aquí li agraïm la seva bona predisposició i les seves ensenyances. La seva memòria acompanyarà el futur treball de la Fundació.

Victòria Camps

Presidenta.

Feliç 2012!

La Fundació us desitja bones festes i feliç 2012!

Els nostres millors desitjos per al proper any.

Ètica en les institucions sanitàries

Ja us podeu descarregar el resum del seminari "Ètica en las instituciones sanitarias: entre la lógica asistencial y la lógica gerencial".

En aquest seminari, celebrat el 10 de novembre, van participar com a ponents Diego Gracia, catedràtic d'Història de la Medicina de la Universitat Complutense de Madrid, i Manuel Peiró, director del programa Direcció de Serveis Integrats de Salut d'ESADE.

Jornada Internacional de Soledat

El proper 22 de novembre, a l'auditori de La Pedrera (Barcelona).

La Fundació Amics de la Gent Gran ha organitzat pel proper 22 de novembre la Jornada Internacional de Soledat, una trobada que pretén analitzar les causes i les conseqüències de l'aïllament social que afecta més de mig milió de persones grans a Espanya.

La jornada Internacional de Soledat acostarà experiències que s'han posat en marxa en diferents països per a lluitar contra la soledat de la gent gran. A la Jornada podrem escoltar, entre d'altres, a Julio Pérez, científic del Centre Superior d'Investigacions Científiques, Gerd Sundström, investigador de l'Institut de Gerontologia de Jonkoping (Suècia), Mayte Sancho, directora científica social de l'Institut Gerontològic Matia, Àngel Castiñeira, director del Departament de Ciències Socials de la Facultat de Dret d'ESADE o Mercè Pérez, investigadora de l'Institut de l'Envelliment de la Universitat Autònoma de Barcelona.

La Fundació Víctor Grífols i Lucas dóna suport a aquesta jornada amb la col·laboració de Ramon Bayès, membre del patronat, que forma part del Comitè Científic.

Programa i inscripcions

Curs "Acompanyament al final de la vida"

2 de desembre al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona. Curs gratuït.

La Fundació Víctor Grífols i Lucas i el Consorci Universitat Internacional Menéndez Pelayo (CUIMP) de Barcelona organitzen el proper 2 de desembre el curs "Acompanyament al final de la vida". El curs analitzarà l'ajuda que rep el malalt que mor en els diferents àmbits assistencials i com es pot millorar.

Matrícula gratuïta.
Programa i inscripcions

Lloc:
Centre de Cultura Contemporània de Barcelona
C/ Montalegre, 5 Barcelona

l'acte de lliurament de premis i beques de bioètica a YouTube

Dos vídeos mostren fragments de la conferència d'Adela Cortina i de la cerimònia de lliurament de premis.

La Fundació ha pujat a YouTube dos vídeos sobre l'acte de lliurament de premis i beques de bioètica 2010-2011. Els vídeos mostren fragments de la conferència "Aprendiendo de la crisis? El lugar de la ética en la economía", impartida per Adela Cortina, catedràtica de Filosofia de la Universitat de València, i de la cerimònia de lliurament de premis. La Fundació també ha pujat a la web un resum de la conferència, que pot descarregar-se en format pdf.

Vídeos a

Resum de la conferència

Ètica i investigació contra la crisi

Prop de cent persones van assistir a l'acte de lliurament de premis i beques sobre bioètica

L'acte comptà amb la conferència ¿Aprendiendo de la crisis? El lugar de la ética en la economía d'Adela Cortina, catedràtica de Filosofia Moral i Política de la Universitat de València.Adela Cortina parlà de la crisi de valors que ha produït la crisi econòmica. La pèrdua de valors com la confiança, la responsabilitat o la professionalitat, la manca de controls i una forma de vida basada en el consumisme han caracteritzat a una societat que ha caigut en crisis. "S'ha construït sobre sorra i és el moment de fer-ho sobre roca", va comentar la catedràtica.

Després de la seva conferència es va donar pas al lliurament de guardons. El premi d'investigació, dotat amb 6000 euros, va ser per Eduardo Alfonso Rueda Barrera, professor de la Universitat Javeriana de Bogotà pel treball: Incertidumbre, autonomía y uso de pruebas genéticas: Más allá del consentimiento individual.

El premi a una obra periodística dotat amb 3.000 euros, el va rebre Raquel Cors, pel reportatge Zeladors, emès el 10 d'abril de 2010 al programa Gran Angular de TVE. El jurat va concedir també quatre beques a projectes d'investigació que es desenvoluparan durant el proper any.

'¿Aprendiendo de la crisis? El lugar de la ética en la economía'

Conferència d' Adela Cortina, catedràtica de Filosofia Moral i Política de la Universitat de València. 20 d'octubre a les 19 h.

La conferència forma part de l'acte de lliurament de premis i beques de bioètica de la Fundació. Adela Cortina és directora de la Fundació ÉTNOR, vocal de la Comissió Nacional de Reproducció Humana Assistida i Vocal del Consell Assessor del Ministeri de Sanitat i Consum. Des de 2008 forma part de la Reial Acadèmia de Ciències Morals i Polítiques. Treballa en filosofia política i en qüestions ètiques relacionades amb les empreses, la política i la sanitat. En la seva conferència reflexionarà sobre el paper de l'ètica en l'entorn econòmic actual.

20 d'octubre 19 h
IDEC, Universitat Pompeu Fabra
Balmes, 132-134
Barcelona

Acte gratuït. Cal formalitzar inscripció prèvia a l'agenda, accedint al 20 d'octubre.

Resolució del jurat dels Premis i beques 2010-2011

El premi de recerca ha estat per a Eduardo Alfonso Rueda Barrera pel treball: 'Incertidumbre, autonomía y uso de pruebas genéticas predictivas: Más allá del consentimiento individual'.

Premi de recerca:
Eduardo Alfonso Rueda Barrera
, professor de la Universitat Javeriana de Bogotà pel treball: Incertidumbre, autonomía y uso de pruebas genéticas predictivas: Más allá del consentimiento individual.

Premi periodístic:
Al reportatge titulat "Zeladors", dirigit per Raquel Cors, i emès el 10 d'abril al programa Gran Angular de TVE.

Beques d'investigació:
A l'equip encapçalat per Anna Rodríguez i Morera del Institut Català d'Oncologia de Girona pel treball: Reaccions emocionals i accions dels nens i adolescents davant de la malaltia oncològica avançada dels pares.

A l'equip encapçalat per Magí Farré Albaladejo de la Fundació IMIM pel treball: "Información de placebo en los ensayos clínicos y su influencia en la decisión de los participantes".

A Roser Marquet Palomer del ICS EAP Canet de Mar pel treball: Percepció de confidencialitat en les persones grans de l'àmbit rural.

A Marta Roca i Escoda del Institut de Dret i Tecnologia - UAB pel treball: La subrogació uterina enfront del sistema de filiació. Anàlisi d'un fenomen actual.

El lliurament dels premis es farà el proper 20 d'octubre a l'Institut d'Educació Contínua de Barcelona a les 19 h. L'acte comptarà amb la conferència "¿Aprendiendo de la crisis? El lugar de la ética en la economía", que impartirà Adela Cortina, catedràtica de Filosofia Moral i Política de la Universitat de Valencia.

Inscripcions (a l'agenda accedint al 20 d'octubre).

'Confesiones de un médico'

l'editorial Triacastela i la Fundació han tornat a col·laborar per editar en castellà un dels llibres referents en medicina i bioètica.

Escrit per Alfred Tauber, Confesiones de un médico, proporciona una introducció personal a la història de la bioètica, a l'evolució del sistema sanitari dels Estats Units i a les principals escoles filosòfiques del segle XX

Tauber, A; Confesiones de un médico. Un ensayo filosófico. Madrid: Triacastela; Fundació Víctor Grífols i Lucas, 2011.
ISBN: 978-8495840-60-8

Conferències del Global Health Leadership Forum

Ja us podeu descarregar les conferències de Lise Rochaix i John Cairns, impartides al Global Health Leadership Forum.

Lise Rochaix, presidenta de la Comissió d'Avaluació Econòmica i de Salut Pública de la Haute Autorité de Santé, i John Cairns, membre del Comitè d'Avaluació del National Institute for Health and Clinical Excellence (NICE), van aportar les seves experiències en el finançament I l'establiment de prioritats sanitàries. Els assistents van poder conèixer els models de França, Anglaterra i també aproximar-se als d'altres països.

Les presentacions de les conferències patrocinades per la Fundació al Global Health Leadership Forum estan disponibles en format pdf.

Conferències

Las tres edades de la medicina y la relación médico-paciente

Mark Siegler reflexiona en aquest quadern sobre els canvis produïts en la relació metge-pacient al llarg de la història.

Aquesta publicació inclou les ponències realitzades a les IV Conferències Josep Egozcue, juntament amb el debat realitzat amb els professionals assistents a l'acte.

Descàrrega en pdf